سل الکتروشیمیایی

سل الکتروشیمیایی مخصوص مطالعات خوردگی

سل الکتروشیمیایی خوردگی

یکی از مشکلات اساسی در آنالیزهای الکتروشیمیایی، عدم تکرارپذیری نتایج حاصل از آنالیز است. عدم تکرارپذیری نتایج، میزان اطمینان از داده ­های خروجی از دستگاه پتانسیواستات را کاهش می­دهد و در نتیجه منجر به افزایش هزینه ­های آنالیز می­شود. هدف از اختراع این سل الکتروشیمیایی، افزایش میزان تکرار پذیری آنالیزهای الکتروشیمیایی و به حداقل رساندن هزینه­ های مربوط به انجام این آنالیزها است. از این رو این سل، میزان هزینه­ های اقتصادی مربوط به حوزه­ صنعت خوردگی را کاهش می­دهد.

در  سل ­های معمولی دستگاه پتانسیواستات، فاصله بین الکترودها رعایت نشده و در هر آزمایش این فواصل تغییر کرده و در نتیجه نتایج متفاوتی با خطای نسبی، حاصل می­شود. هدف از ساخت این سل الکتروشیمیایی، افزایش تکرارپذیری آنالیزهای الکتروشیمیایی، از طریق ثابت نگه داشتن فاصله­ بین سه الکترود: کار،مرجع و مقابل است.

از آنجایی که در طول آنالیزهای خوردگی فلز، بایستی تنها یک سطح فلز در تماس با محلول الکترولیت باشد، یکی از مشکلات اساسی در انجام آنالیزهای خوردگی، روند طولانی، هزینه­ ساز و  زمانبر مربوط به قالبگیری کوپن­ های خوردگی است. در طی فرآیند قالبگیری، یک پوشش عایق پلیمری در سطوح قطعه­ فلزی ایجاد خواهد شد، به گونه ­ای که تنها یک رخ از فلز درون سل قرار گرفته و مورد آنالیز قرار می­گیرد. این سل به گونه­ای طراحی شده است که بدون نیاز به قالبگیری، تنها یک سطح فلز در تماس با محلول الکترولیت می­باشد.

در سل­های معمولی نمیتوان بدون استفاده از محفظه ­ی شیشه ­ای دوجداره و گردش آب، دما را کنترل کرد. همین امر ازیک سو گستره­ی کنترل دمایی در سل­ های الکتروشیمیایی را محدود می­سازد و از سوی دیگر بازه­­ی زمانی مربوط به کنترل دمایی را کاهش و هزینه ­های مصرفی آنالیز را افزایش می­دهد.

در سل­های معمولی موجود، کنترل همزمان شرایط فیزیکی و شیمیایی مربوط به آنالیز امکان­پذیر نیست.

در این سل الکتروشیمیایی، محل قرار گیری الکترود کار در طول آنالیز ثابت است و با جابجایی سل تغییر نمیکند. این امر نقش مهمی را در افزایش تکرارپذیری نتایج حاصل از آنالیزهای الکتروشیمیایی، به ویژه آنالیز طیف­ سنجی امپدانس الکتروشیمیایی به منظور بررسی مقاومت در برابر خوردگی فلزات، ایفا می­کند. یکی از مسایل مهم به منظور افزایش تکرارپذیری آنالیزهای الکتروشیمیایی مربوط به بررسی خوردگی فلزات مانند: طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی و پلاریزاسیون تافلی، ثابت نگه­ داشتن فاصله­ ی بین الکترود کار و مرجع و به حداقل رساندن این فاصله است، که به خوبی در طراحی این سل اعمال شده است.

یکی از مهمترین عوامل موثر بر نتایج حاصل از آنالیزهای خوردگی توسط دستگاه پتانسیواستات، تغییر شرایط دمایی محیط الکترولیت است. تغییر دما تاثیر عمده ای در تغییر مقاومت خوردگی فلزات دارد. در اختراعات پیشین از محفظه شیشه ای دو جداره و سیستم گردش آب به منظور کنترل دمای محلول درون سل استفاده شده است. در این حالت کنترل دما به صورت نسبی انجام میگیرد. درصورتی که در این اختراع، کنترل دقیق دمای محلول الکترویت درون سل، بدون نیاز به سیستم گردش آب و ساخت سل های دوجداره، تنها با به کارگیری سنسورها و المنت هایی دمایی انجام میگیرد. این امر علاوه بر کنترل دقیق دما در آنالیزهای طولانی مدت، منجر به کاهش هزینه های مربوط به ساخت سل های دوجداره میشود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.
۰۹۳۵۵۷۳۰۰۳۷

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.