سؤالات متداول

1- سؤالات عمومی

شیمیچی در منطقه 2 تهران با دسترسی بسیار خوبی قرار گرفته است که مشتریان عزیز می‌توانند به‌راحتی با خط 4 مترو (ایستگاه استاد معین یا حبیب اله)، خط 2 (ایستگاه دانشگاه شریف) یا حتی تاکسی و یا وسیله شخصی خود در محل شرکت حضور پیدا کنند. آدرس شرکت رایان شیمی شریف (شیمیچی) در ساختمان شماره 3 پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به آدرس تهران، محله تیموری، خیابان آزادی، خیابان مهندس شهید ولی اله صادقی، پلاک 29، طبقه دوم، واحد 4 است. ساعات کاری شیمیچی از 8 صبح الی 16:30 بعد ظهرها در روزهای شنبه تا چهارشنبه و همچنین از ساعت 8 صبح الی 12 ظهر در روزهای پنجشنبه آماده پذیرای از مشتریان محترم می‌باشد.

به‌طور کلی فعالیت شیمیچی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • فرمولاسیون محصولات بهداشتی
  • مشاوره فنی به شرکت­‌های بهداشتی جهت بهبود عملکرد و یا تنوع در محصولات
  • فروش مواد اولیه پیشرفته

معرفی یک محصول موجود در بازار (مواد بهداشتی و شوینده) توسط مشتری که وی خواهان تولید آن با همان کیفیت و عملکرد است را بنچ مارک می­‌گویند. وجود بنچ مارک از این جهت الزامی است که به صورت ملموس برای شرکت مشخص شود که مشتری از محصول فرموله شده چه انتظاراتی دارد.

در ابتدا پس از معرفی یک بنچ مارک توسط مشتری و برگزاری جلسه با گروه فنی، انتظارات و نکات تخصصی مطرح می‌­شود. سپس مشتری با بخش فروش یک قرار خرید خدمات با شرکت امضا کرده و در نهایت یک نمونه از محصول فرموله شده پس از چند روز به مشتری ارائه می‌­گردد که در صورت رضایت وی، فرمول محصول به وی تحویل داده خواهد شد.

هرچند شیمیچی دارای صلاحیت اعطای مجوز نیست (چرا که مجوزهای لازم توسط سازمان غذا و دارو، وزارت صمت و یا موسسه استاندارد و غیره صادر می‌شوند)، ولی با آگاهی کامل از استانداردهای ملی؛ این قوانین را در فرمولاسیون­‌هایی که به مشتریان خود ارائه می‌­دهد رعایت می­­‌کند.

پس از دریافت بنچ مارک از مشتری، فرآیند فرموله کردن محصول در بخش تحقیق و توسعه شیمیچی آغاز می­‌شود. توجه داشته باشید که فرآیند طراحی فرمول با توجه به نوع محصول و انتظاراتی که وجود دارد یک فرآیند اختصاصی برای هر مشتری خواهد بود، لذا مشتریان شرکت مطمئن خواهند بود که فرمولاسیون محصول آن‌ها به صورت کاملاً اختصاصی برای آن‌ها طراحی می­‌شود. در واقع ارسال نمونه اولیه فرموله شده به مشتری و تطابق آن با بنچ مارک مدنظر، ملاکی برای کیفیت محصول فرموله شده است. همچنین ارتباط گروه فنی تا رسیدن محصول به رضایت مشتری ادامه خواهد داشت.

بله یکی از مزایای کار با تیم شیمیچی امکان ساخت محصولات شوینده و بهداشتی مورد نظر در حضور خود مشتری و در محل آزمایشگاه شیمیچی است. این امر که یکی از حقوق اصلی مشتریان ماست این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که در مرحله تحویل فرمولاسیون محصولات شوینده و بهداشتی موردنظر خود، در محل آزمایشگاه شیمیچی حضور داشته و در صورت بروز هر گونه مشکل و یا طرح سؤالات احتمالی، تمامی مراتب را با کادر تیمی فنی ما مطرح و با اطمینان کامل فرمول محصول شوینده و بهداشتی موردنظر خود را از ما دریافت کنند.

بله، روند کلی شیمیچی به نحوی است که پس از اتمام پروژه و مشخص شدن فرمولاسیون، امکان برگزاری یک جلسه آموزش حضوری در محل آزمایشگاه شرکت وجود خواهد داشت. پشتیبانی نیز شامل معرفی تأمین‌کننده مواد اولیه در صورت نیاز مشتری و همین‌طور پاسخ به سؤالات فنی مشتری در خصوص مشکلات احتمالی است که در حین فرآیند ساخت ممکن است با آن مواجه شود.

بله. پکیج‌های دوره‌های مقدماتی محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت آنلاین فراهم شده است و در صورت لزوم جلسات حضوری نیز برگزار خواهد شد.

برخی از مواد اولیه پیشرفته که در حوزه­‌ی آب و انرژی و یا در تولید محصولات بهداشتی استفاده می‌شوند، توسط شیمیچی با تضمین کیفیت ارائه می­‌گردند. همچنین اگر مشتریان در تأمین مواد اولیه برای محصول فرموله شده خود نیازمند مشاوره باشند، معرفی برخی از تأمین‌کنندگان مطمئن مواد اولیه توسط شیمیچی انجام می­‌شود.

خیر، اعطای نمایندگی و الفاظی از این دست نمی­تواند اعتبار قانونی داشته باشد. در جایی که ارگان­‌های نظارتی همچون وزارت صمت و سازمان غذا و دارو متولی اعطای مجوز هستند رعایت کلیه موازین قانونی توسط شخص یا شرکت تولیدکننده ضروری است و به صرف ادعای اعطای نمایندگی، نمی‌­توان گفت که این الزامات قابل برطرف شدن هستند؛ بنابراین این ادعا به‌سادگی یک کلاهبرداری است.

خیر. دریافت سفته و هر نوع تضمین در این موضوع یک امر غیرمنطقی است، چرا که اگر قرار باشد تضمینی بین مجری (شرکت ارائه‌دهنده خدمات) و مشتری مقرر و مبادله شود، این موضوع باید از سوی مجری به کارفرما (مشتری) ارائه شود. از سوی دیگر خرید تضمینی محصولات شوینده از سمت شرکت راه‌اندازی خط تولید منطقی به نظر نمی‌­رسد. چرا که در واقعیت با اندکی زحمت امکان افزایش تولید برای خود شرکت تولید کننده مقدور است، پس می­‌توان استنتاج کرد که راه‌اندازی خط تولید برای سایرین و خرید تولیدات آن‌ها به ظاهر چیزی جز واقعیت امر است. در واقع این گونه شرکت­‌ها در مقام عمل، کیفیت جنس تولیدی را تائید نمی‌کنند و صلاحیت عملکردی مشتری را زیر سؤال می‌برند و این باعث می‌­شود که آن‌ها با پیشنهاد قیمت­‌های نازل اقدام به خرید محصول تولید شده از مشتری می‌کنند که عملاً این فرآیند نتیجه‌ای جز زیان و ضرر برای مشتری نیست.

مجموعه­‌های صنعتی با تخصص­ مکانیک در تولید ادوات و ابزارآلات در بهترین حالت تولیدکننده­‌های خوب ماشین‌­آلات هستند و هرچه در توان علمی و فنی خود دارند را صرف بهبود کیفیت و قیمت محصولات اصلی خود می‌کنند. طبیعتاً این گونه مجموعه‌­ها تخصص و تجربه مناسبی برای اظهار نظر در زمینه فرمولاسیون محصولات شوینده ندارند. باید توجه داشت که اشتباهات متداول در فرآیند فرمولاسیون و تولیدات غلط، در نمونه کارهای کارگاه­‌های ساخت میکسرها موج می‌زند. در صورتی‌که با تأمل دقیق‌­تر در تخصص افراد اصلی یک مجموعه و تطابق آن با قابلیت­‌های آن مجموعه، بدون شک می­‌توان از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

2- سؤالات تخصصی

یک محصول شوینده استاندارد مانند مایع ظرف‌شویی باید از مواد اولیه باکیفیت که دارای تاریخ تولید و انقضاء مشخص است تهیه شود. همچنین درصد مواد و اکتیویته در محدوده تعیین شده توسط سازمان استاندارد باشد. از نظر کیفی، یک محصول استاندار باید شویندگی، لکه بری و کف مناسب داشته باشد. اهمیت فرمولاسیون صحیح در ساخت یک مایع ظرف‌شویی استاندارد به نحوی است که محصول نهایی دارای غلظت و عملکرد مناسب باشد و به پوست دست آسیب نرساند.

فرآیند تولید یک محصول شوینده مثل مایع ظرف‌شویی به ظاهر امر پیچیده نیست، اما برای اینکه تولیدکننده، یک محصول باکیفیت و مهم‌تر از آن قابل فروش در بازار هدف تولید کند، لازم است که چند فاکتور مهم را حتماً مورد توجه قرار دهد. در ابتدا تولیدکننده باید مقیاس و شرایط تولید محصول نهایی خود را اعلام کند، قیمت فرمولاسیون، نوع مواد اولیه برای ساخت محصول و همین‌طور تجهیزات دستگاهی، سایر هزینه‌هایی است که تولیدکننده می‌بایست مدنظر داشته باشد. شاید با توجه به مقیاس تولید محصول شوینده مثل یک مایع ظرف‌شویی به سرمایه‌ای زیادی نیاز نباشد اما مشاوره با یک تیم متخصص و باتجربه در این زمینه، تولیدکننده را با چالش‌های کمتری مواجه خواهد کرد و همچنین می­‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه بهتری را برای فرد تولیدکننده به همراه داشته باشد. برای کسب مشاوره و راهنمایی بیشتر با مشاوران متخصص شیمیچی تماس بگیرید.

برای تولیدکنندگانی که تازه وارد مسیر تولید شده‌اند توصیه ما این است که در ابتدا با تولید محصولات مایع فعالیت خود را آغاز کنند. مهم‌ترین عاملی که باید در تولید محصولات شوینده در نظر داشت نوع و قیمت تجهیزات لازم جهت تولید محصول است؛ بنابراین، به علت پایین بودن قیمت تجهیزات لازم جهت تولید محصولات مایع و همچنین فرآیند تولید آسان‌تر این محصول توصیه ما به افرادی که تمایل دارند حرفه خود را در این حوزه آغاز کنند تولید محصولات مایع است.

اگر فردی قصد ورود به بازار تولید محصولات شوینده را دارد و از نظر شناخت بازار تجربه کافی ندارد، پیشنهاد می­‌شود یک محصول خاص را در میزان تولید محدود آغاز کند. چرا که رقابت کردن با برندهای بزرگ در هر صنفی کار سخت و زمان‌بری خواهد بود؛ اما باید به این نکته مهم هم توجه داشت که کار بر روی یک محصول خاص شاید پیچیدگی و مشکلات زیادی داشته باشد که نیازمند صرف وقت، هزینه و انرژی بیشتری است.

مواد شوینده آنزیمی برای از بین بردن انواع لکه­‌ها با منشأ متفاوت بسیار مناسب هستند. استفاده از آنزیم‌ها در یک سری محصولات خاص مانند پودر ماشین لباسشویی، ژل و قرص ماشین ظرفشویی رایج است. این دسته از مواد قادرند عملکرد محصول نهایی را به نحو مؤثرتری بهبود ببخشد. به‌عنوان مثال، آنزیم آمیلاز که در ژل ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌­شود به‌خوبی به از بین رفتن لکه‌های ناشی از نشاسته روی ظروف کمک می‌­کند یا آنزیم پروتئاز برای از بین بردن لکه‌های پروتئینی مانند لکه خون مناسب است.

یکی از مهم‌ترین موادی که در ساختار شوینده‌ها باعث آلودگی محیط‌زیست می­‌شود­ استفاده از مواد فسفاته مانند تری پلی فسفات‌ها است. درنتیجه برای یک محصول با فرمولاسیون سازگار با محیط‌زیست حتی‌الامکان استفاده از این مواد باید در محصول محدود شود. شیمیچی در تلاش است فرمولاسیون محصولات بهداشتی و شوینده سازگارتر با محیط‌زیست را به مشتریان خود ارائه دهد.

بسته به نوع محصول نهایی، نوع اسانس مصرفی متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال برای شوینده‌هایی دست و صورت، استفاده از رایحه‌هایی عطری و گل‌ها بیشتر توصیه می­‌شود. همچنین برای فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی، رایحه­ میوه­ای و برای مایع لباس بهترین اسانس‌ها آن‌هایی هستند که حسی از تمیزی را به مشتری القا می‌کنند مانند رایحه لوندر.

بله در شیمیچی فرمولاسیون مواد شوینده صنعتی هم ارائه می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در شوینده­‌های خانگی باید در نظر گرفته شود، بحث ایمن بودن آن‌ها برای سلامت افرادی است که از آن محصول استفاده می‌­کنند درحالی‌که این مسئله برای محصولات صنعتی مطرح نیست. همچنین آلودگی­‌های خانگی راحت‌تر پاک می­‌شوند درحالی‌که آلودگی‌های صنعتی نیازمند مواد شوینده قوی­‌تر می‌­باشند.

3- سؤالات پیشرفته

اصولاً انواع متنوعی از نگهدارنده‌ها وجود دارد که در فرمولاسیون مواد شوینده و بهداشتی استفاده می‌شود، اما به‌طور عام شناخته شده نیستند و اگر در جای مناسب استفاده نشوند ممکن است سبب بروز مشکلاتی از جمله آلودگی میکروبی محصول شوینده و بهداشتی شده که از روی تغییر شکل ظاهری محصول، کدری، ته‌نشینی، لخته شدن و یا ژله‌ای شدن و درنهایت از تغییر بوی محصول شما قابل تشخیص است.

بله این موضوع قابل برطرف شدن است، البته به شرطی که حتماً یک سری بررسی‌های اولیه به‌صورت فنی انجام شود و سپس در مرحله بعد، اطلاعات فنی به دست آمده به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرند. به‌عنوان مثال بعد از تعیین نوع و میزان آلودگی میکروبی و مهم‌تر از آن بررسی صرفه اقتصادی این اقدام، با کمک و راهنمایی یک تیم کارشناسی مجرب و باتجربه حتی با هزینه‌ای بسیار پایین می‌توان آلودگی میکروبی ایجاد شده در محصولات شوینده و بهداشتی بسته‌بندی شده را بدون نیاز به تخلیه محصول نهایی حذف کرد.

مهم‌ترین عامل در بروز چنین مشکلاتی می‌تواند اولاً به علت عدم دسترسی به فرمولاسیون مناسب باشد. حتی فرآیند تولید محصولات شوینده هم می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، به‌طوری‌که عدم رعایت نکاتی که در مراحل فرمولاسیون و تولید محصول که توسط تیم کارشناسان مطرح شده می‌تواند سبب بروز مشکلات عمده‌ای در این خصوص بشود. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، وجود آلودگی‌های میکروبی در یکی از مراحل تولید است؛ بنابراین در ابتدا باید منبع این آلودگی میکروبی شناخته شود. وجود آلودگی میکروبی می‌تواند از منابع مختلفی مانند تهیه مواد اولیه بی‌کیفیت و نامرغوب باشد که برای شناسایی و رفع آن لازم است که در هر بار خرید ماده اولیه جدید (حتی در صورت خرید مجدد از شرکتی که قبلاً خرید از آن انجام شده) حتماً تست کنترل کیفیت توسط تیم فنی انجام و پس از تائید واحد فنی، ماده خریداری شده وارد چرخه مصرف شود.

یکی دیگر از عوامل آلودگی میکروبی محصولات شوینده و بهداشتی می‌تواند ناشی از آب مصرفی در کارخانه باشد، بطوریکه آب‌های سطحی مشکلات بیشتری نسبت به آب چاه دارند، بنابراین باید حتماً آب مصرفی کارخانه هر چند وقت یک‌بار بررسی شود.

حتی وجود برخی فلزات سنگین در آب مصرفی که می‌تواند ناشی از زنگ‌زدگی وسایل و ابزارآلات فلزی موجود در کارخانه باشد سبب بروز اختلال در آب مصرفی و درنهایت سبب میکروبی شدن محصول شما شود، لذا لازم است که TDS به‌طور مکرر تست شود.

حتی نوع نگهدارنده‌ای که برای تولید محصول استفاده می‌شود باید حتماً از نوع مرغوب و باکیفیت باشد. به‌عنوان مثال نگهدارنده‌هایی با منشأ حیوانی (پی گوسفند) سبب آلودگی محصولات شوینده و بهداشتی و بروز چنین مشکلاتی در محصول تولیدی شما می‌شوند.

توصیه ما به شما این است که تا جای ممکن استفاده از فرمالین را به علت سرطان‌زا بودن، تنها به محصولاتی محدود کنید که هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد، اما در فرمول شوینده‌ها مانند مایع ظرف‌شویی که می‌شود از مواد دیگر مانند ایزوتیازولین که دارای استاندارد اروپا (CE) هست به‌عنوان نگهدارنده استفاده کنید، به هیچ عنوان از فرمالین استفاده نشود. انتخاب و تعیین دوز نگهدارنده یک موضوع بسیار تخصصی است که نیازمند داشتن یک تیم فنی متخصص یا مشاوره با یک تیم مجرب است. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین میزان دوز ماده نگهدارنده محصولات شوینده و بهداشتی خود حتماً با بخش فنی شیمیچی تماس بگیرید.

با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها برای تغلیظ محصولات شوینده و بهداشتی تولیدی خود از موادی من‌جمله CMC،HPMC و تیلوز استفاده می‌کنند که پس از مدتی دچار مشکلاتی از قبیل از بین رفتن پایداری محصول، لختگی، کدری محصول شوینده، دوفازی شدن، افزایش ریسک آلودگی میکروبی و یا حتی با عدم داشتن یک رئولوژی مناسب روبه‌رو می‌شوند، آزمایشگاه شیمیچی در فرمولاسیون محصولات شوینده و بهداشتی از هیچ نوع غلظت دهنده‌ای استفاده نمی‌کند، بلکه فرمولاسیون محصولات شوینده مانند مایع ظرف‌شویی، دستشویی و لباسشویی فرموله شده را به نحوی تنظیم می‌کند که محصول فرموله شده دارای غلظت مناسب باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوی صحیح فرمولاسیون محصولات خود حتماً با بخش فنی شیمیچی تماس بگیرید.

به‌طورکلی وجود آنزیم‌ها در فرمولاسیون مواد شوینده لازم نیست ولی آنزیم‌ها با کارایی بالا و شرایط عملکردی که دارند می‌توانند سبب بهبود محصول شوینده‌ای بشود که شما قصد تولید آن را دارید. به‌طورکلی هنگامی‌که از آنزیم‌ها در شوینده‌های لباسشویی استفاده می‌شود، لکه‌ها در آن‌ها به‌خوبی حل شده و از البسه جدا می‌شوند. مشخص شده است که خاصیت لکه بری آنزیم‌ها در آب سرد بالاتر است و باعث می‌شود که از مواد شوینده کمتری استفاده شود. همچنین کارایی خوب آن‌ها در دمای پایین سبب شده برای شستشوی البسه‌هایی مانند پشم و ابریشم که ممکن است در دمای بالا آسیب ببیند، تغییر رنگ دهند یا در دمای پایین تمیز نشوند‌ عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

در فرمولاسیون شوینده‌ها شش نوع آنزیم مختلف بکار می‌رود. آنزیم پروتئاز که بیشترین کاربرد را در شوینده‌های لباس‌شویی دارد، قادر است لکه‌های پروتئینی مانند تخم‌مرغ، سبزی، خون و عرق انسان را به ذره‌های محلول تبدیل ‌کنند. آنزیم آمیلاز می‌تواند لکه‌های حاوی کربوهیدرات‌ها و یا نشاسته (مانند ماکارونی، سیب‌زمینی، شکلات و غذای کودک) را تجزیه کند. آنزیم لیپاز قادر است لکه‌های چربی که از بین بردن آن‌ها در دماهای پایین دشوار است، مانند روغن‌های گیاهی (روغن زیتون و ذرت) و حتی عرق بدن را از بین ببرد. وجود آنزیم سلولاز در فرمولاسیون مواد شوینده سبب حفظ رنگ و شفافیت، جلوگیری از بور شدن لباس‌های تیره، ایجاد پُرز و جلوگیری از بازگشت لکه‌ها روی پارچه و همچنین سبب صافی و نرمی و ترمیم تاروپود الیاف پارچه‌های پنبه‌ای می‌شود. آنزیم ماناناز می‌تواند لکه‌های غذایی مانند سس سالاد، شکلات، مواد آرایشی و صمغی را از بین ببرد. آنزیم پکتیناز، لکه‌های غذاهای فرآوری شده، میوه و سبزی، سس، آبمیوه، رب و مربا را حذف می‌کند.

بله در برخی از محصولات به علت میکروبی شدن، ممکن است که گروه‌های آلدئیدی و الکلی موجود در ساختار محصول به کربوکسیلیک اسید تبدیل شده که این موضوع سبب کاهش pH و افت کیفیت محصول می‌شود. به غیر از pH سایر خواص فیزیکوشیمیایی ممکن است تغییر کند که علت آن نیز باید با دقت زیاد تعیین شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و رفع مشکلات به وجود آمده در فرمولاسیون محصولات خود حتماً با بخش فنی شیمیچی تماس بگیرید.

2 در مورد “سوالات متداول”

  1. سلام
    به غیر از شوینده روی محصولات و مواد دیگر هم فعالیت دارید؟؟؟؟؟
    پیشنهادی برای کار روی فرمولاسیون جدیدی که ارزش سرمایه گزاری داشته باشد دارید؟؟؟؟

    1. با سلام
      به طور کلی روی محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت میکنیم. تحقیق بازار موضوع مهمی هست و تعیین کننده موفقیت کسب و کار تولیدی شما. این مهم برعهده مشتری هست ولی مشورت ما رو در این زمینه دارید. انتخاب محصول خیلی وابسته به شرایط شما و بازار هدف شما هست.
      انواع شوینده های خانگی و البسه، انواع محصولات آرایشی، انواع محصولات مراقبتی و سایر محصولات مرتبط با بهداشت فردی یا با ماهیت آرایشی.
      در زمینه شوینده های صنعتی و خودرو هم فرمولاسیون ارائه میدهیم.
      لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با همکار ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.
      09358388274
      02165013193
      02165013196
      02165013197
      داخلی 101

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

‫0/5 ‫(0 نظر)