قیمت فرمولاسیون مایع ظرفشویی + بهترین فرمول مایع ظرف‌شویی

امروزه شستن ظروف بعد از هر وعده غذایی به یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره همه ما تبدیل شده است. در چند دهه اخیر مرسوم است که شست‌وشو ظرف‌ها با مایع ظرف‌شویی (که گاهی در عموم به آن ریکا گفته می‌شود) انجام شود. مایع ظرف‌شویی علاوه بر تمیزی ظروف، نقش مؤثری در جلوگیری از رشد میکروب و باکتری‌ها بر روی ظروف دارد.

چه نوع مایع ظرفشویی خوب است؟

برای دریافت فرمول مایع ظرف‌شویی با شیمیچی در ارتباط باشید.

تلفن همراه و واتساپ۰۹۳۵۸۳۸۸۲۷۴

تلفن پشتیبانی: ۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۷ – ۰۲۱۶۵۰۱۳۲۰۶

مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم پنهان کردن عناوین

مایع ظرف‌شویی چیست؟

مایع ظرف‌شویی مایع غلیظی است که چربی‌های موجود بر روی ظروف را شسته و بوی بد مواد غذایی را از بین می‌برد. در فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی ترکیبی از چند سورفکتانت (درباره عملکرد سورفکتانت‌ها در حذف آلودگی و چربی حتما ویدئو زیر را مشاهده کنید) استفاده می‌شود که باعث ایجاد کف زیاد این محصول می‌شود. از یک مایع ظرف‌شویی مناسب انتظار می‌رود تا بتواند کارهای زیر را به‌خوبی انجام دهد:

  • حذف لکه‌های ناشی از مواد غذایی بر روی ظروف
  • حذف روغن و چربی‌های باقیمانده بر روی سطوح ظرف
  • حذف رسوبات آهکی ناشی از آب شهری از ظروف آشپزخانه
  • تمیز کردن آلودگی‌های موجود روی سطح ظروف
  • از بین بردن پروتئین‌ها، شیرینی، نشاسته و …

مایع ظرف‌شویی علاوه بر استفاده به‌عنوان شستشوی ظروف آشپزخانه مانند بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال و ظروف آشپزی تا حدودی خواص ضد میکروبی هم دارد که باعث افزایش بهداشت و سلامت در افراد خانواده می‌شود.
البته برای شستن ظروف گران‌بها بهتر است که از مایع ظرف‌شویی معمولی استفاده نشود و از فرمولاسیون‌های خاص برای شستن این ظروف استفاده نمایید.

انواع شوینده‌های ظرف‌شویی

فرمول مایع ظرف‌شویی در دو نوع اتوماتیک (ماشین ظرف‌شویی) و دستی تهیه می‌شود. مایع ظرف‌شویی دستی برای شستشوی ظروف با دست مناسب است و موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی مانند قرمزی، خارش و نمی‌شود و در عین حال کف مناسبی را ایجاد می‌کند که باعث شستشوی کامل ظروف می‌شود. با این حال انواع مایع ظرف‌شویی برای ماشین ظرف‌شویی بسیار متنوع‌تر است. البته برای شستشوی ظروف با ماشین ظرف‌شویی شوینده‌ها به‌صورت ژل، قرص و پودر نیز تولید می‌شوند. به‌طورکلی در همه این محصولات مواد مشترکی مانند آنزیم‌ها یا مواد کمک‌کننده و مقادیری ترکیبات سفیدکننده وجود دارد.

دلیل نیاز به استفاده از مایع ظرفشویی

همان‌طور که گفته شد، ظروف مواد غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها در بین افراد در یک خانواده و یا در رستوران است؛ بنابراین ضدعفونی کردن ظروف باعث کاهش انتقال این بیماری‌ها می‌شود. از آنجایی که خود پوست دست دارای مقداری pH اسیدی است، باعث از بین رفتن برخی از میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شود ولی بعضی از عوامل بیماری‌زا در این pH از بین نمی‌روند.

pH مایع ظرف‌شویی و تأثیرات مایع ظرفشویی بر روی پوست دست

در فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی pH حاصل در حدود 8.5 تا 12 در نظر گرفته می‌شود که بسیار بیشتر از pH معمول دست (حدود 5) است. در زیر جدولی برای آشنایی با pH مواد متنوعی که در زندگی روزمره با آن سروکار داریم آورده شده است:

pH مواد متنوع

در حین شستشو با مایع ظرف‌شویی این مایع شوینده با چربی‌های طبیعی روی پوست دست هم برهمکنش می‌دهد و باعث حل شدن و پاک شدن آن از سطح دست می‌شود. در یک فرآیند هیدرولیز چربی‌ها به صابون تبدیل شده و تولید کف می‌کنند و سطح پوست را لزج می‌کنند. پس از شستشو با آب این مواد از روی پوست دست شسته می‌شوند بنابراین پوست دست خشک می‌شود. پوست دست بعد از 4 ساعت می‌تواند چربی خود را دوباره به دست آورد بنابراین استفاده از مایع ظرف‌شویی در مدت‌زمان‌های کمتر از 4 ساعت موجب خشکی بیش‌ازحد پوست دست و درنتیجه حساسیت‌های پوستی، ترک‌خوردگی و اگزما می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی باید حتماً در هنگام استفاده از مایع ظرف‌شویی از دستکش استفاده شود و در صورت عدم استفاده از دستکش حتماً از کرم‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده دست برای برگرداندن چربی دست استفاده شود.

مواد تشکیل‌دهنده مایع ظرف‌شویی

فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی شامل دسته متنوعی از محصولات و فرمولاسیون‌های مختلف می‌شود و یک فرمول اختصاصی ندارد، بنابراین انواع متفاوتی از محصولات در بازار مواد شوینده وجود دارد که با توجه به میزان سادگی یا پیچیدگی دارای قیمت‌های متفاوتی هستند و بعضی از آن‌ها بسته به نوع کاربری که متقاضی ساخت مواد شوینده در نظر دارد به‌صورت اختصاصی تهیه می‌شود که در این صورت باید از شرکت‌های دارای علم شیمی و تجربه کافی کمک گرفت.

در ویدئو زیر میتوانید مراحل و مواد تشکیل دهنده مایع ظرفشویی را مشاهده بفرمایید:

  • ترکیبات مورد استفاده در فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی
  • مواد فعال سطحی (سورفکتانت): وظیفه اصلی پاک‌کنندگی ظروف به عهده مواد سورفکتانت‌های موجود در فرمولاسیون است. به طور کلی سورفکتانت‌هایی که در فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی استفاده می‌شوند، به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که در زیر درباره‌ی این دو دسته از سورفکتانت‌ها بیشتر توضیح داده می‌شود.
  1. سورفکتانت‌های اصلی: این دسته که عمدتاً شامل سورفکتنت‌های آنیونی است شامل موادی مانند اتر سولفات‌ها (به‌عنوان مثال تگزاپون)، سولفونات‌ها، فسفونات‌ها (مثلاً متیلن فسفونات) و… است. یکی از سورفکتانت سولفوناته که در فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دو دسیل بنزن سولفونات است. معمولاً به علت زیست تخریب‌پذیری بهتر دوسیل بنزن‌های راست زنجیر نسبت به گونه‌ی شاخه‌دار آن، از گونه راست زنجیر آن در فرمول مایع ظرف‌شویی استفاده می‌شود.
  2. سورفکتانت‌های کمکی: هرچند که سورفکتانت‌های کمکی تأثیر مستقیمی بر روی تمیزی ظروف ندارند ولی استفاده از آن‌ها باعث ارتقا عملکرد سوفکتانت‌های اصلی خواهد شد، همچنین قدرت کف کنندگی فرمولاسیون توسط سورفکتانت‌ها کمکی افزایش پیدا خواهد کرد. از این دسته از مواد می‌توان به بتائین‌ها اشاره پیدا کرد.
  • تگزاپون: این ماده دارای خاصیت کف زایی خوبی بوده ولی کف آن سبک است و غلیظ نیست. در نتیجه در مجاورت چربی­ها از بین می‌رود. بدین منظور سورفکتنت­‌های کمکی در مقادیر بسیار کم به مایع ظرفشویی اضافه می‌شوند. هر چند که خود آن‌­ها به‌تنهایی قدرت رفع آلودگی و لکه‌ها را ندارند بلکه در اختلاط با مواد فعال سطحی اولیه و اصلی باعث افزایش پایداری کف و مایع ظرفشویی می‌شوند.

  • آب: درصد زیادی از حجم فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی به آب اختصاص دارد؛ بنابراین تمام ترکیباتی که در فرمول مایع ظرف‌شویی به کار می‌رود باید در آب محلول باشند.
  • مواد نگه‌دارنده: از آنجایی که در محیط‌های آبی امکان رشد و تکثیر باکتری و میکروب وجود دارد، برای عدم فاسد شدن مایع ظرف‌شویی به آن نگهدارنده اضافه می‌شود. برای عدم خرابی مواد موجود در فرمولاسیون معمولاً مخلوطی از تیازولین‌های مختلف به فرمولاسیون اضافه می‌شود.
  • مواد خنثی‌کننده: به علت ماهیت اسیدی برخی مواد موجود در فرمولاسیون، با ترکیباتی مانند سود (سدیم هیدروکسید) pH محلول را از حالت اسیدی به سمت خنثی میل می‌برند. یکی از مزایای این کار این است که هنگامی‌که محلول به سمت قلیایت بیشتر می‌رود، چربی زدایی آن تقویت می‌شود.
  • تری اتانول آمین: یکی دیگر از موادی است که برای خنثی‌سازی ماهیت اسیدی محلول به کار می‌رود. هرچند که استفاده از تری اتانول آمین به‌جای سود باعث افزایش قیمت فرمولاسیون خواهد شد، ولی این ماده با پوست سازگاری بیشتری دارد، همچنین بر گرانروی (ویسکوزیته) محصول نیز اثر مثبتی می‌گذارد.
  • افزودنی‌ها: برای افزایش کارایی و بهبود خواص فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی به آن مواد مختلف دیگری نیز افزوده می‌شود؛ مثلاً افزودن گلیسیرین به لطافت و نرمی پوست کمک می‌کند. اوره نیز یکی از موادی است که در برخی از فرمول‌ها به کار می‌رود.
  • رنگ و اسانس: با توجه به نوع سلیقه مشتری، از رنگ‌ها و اسانس‌های مختلفی در فرمولاسیون استفاده می‌شود. اسانس‌هایی مانند سیب ترش و لیمو جز محبوب‌ترین رایحه‌هایی است در که فرمولاسیون‌های مختلف استفاده می‌شود.

فرمول رایگان مایع ظرف شویی

برای دریافت فرمول مایع ظرف‌شویی با ما در ارتباط باشید.

تلفن همراه و واتساپ۰۹۳۵۸۳۸۸۲۷۴

تلفن پشتیبانی: ۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۷ – ۰۲۱۶۵۰۱۳۲۰۶

 

نکات مهم در فرمول مایع ظرفشویی خوب

همچنین می‌توانید به جای مشاهده ویدئو ویس زیر را بشنوید:

در انتخاب فرمولاسیون مناسب باید ویژگی‌هایی را در نظر گرفت که باعث می‌شود یک مایع ظرفشویی کارایی خوبی داشته باشد و کاربرد مدنظر ما را فراهم کند.

  • مایع ظرفشویی خوب در مرحله اول باید دارای قدرت پاک‌کنندگی و لکه بری بالایی بر روی ظروف داشته باشد.
  • باید غلظت مناسبی داشته باشد.
  • قدرت کف کنندگی خوبی داشته باشد، کف پایدار و متراکمی تولید کند و تمام سطح ظرف را تمیز کند.
  • آبکشی آن آسان باشد، به‌راحتی شسته شود و بر روی ظرف باقی نماند.
  • در آب سرد و گرم توانایی عملکرد بالایی داشته باشد.
  • در شرایط مختلف از سختی آب که در مناطق متفاوت کشور وجود دارد باید دارای شویندگی مناسبی باشد و باعث بر جای گذاشتن لکه بر روی ظروف نشود.
  • دارای ترکیباتی باشد که لکه‌های ناشی از آهک را بر روی ظروف شیشه‌ای و کریستال پاک کند.
  • در هر دو آب گرم و آب سرد اثر پاک‌کنندگی مطلوبی داشته باشد.
  • دارای pH مناسب با پوست دست باشد که به آن صدمه نزند.
  • برای انسان و محیط‌زیست بدون ضرر باشد
  • به ظروف و سطوحی که با آن شسته می‌شود صدمه نزند.
  • مواد شوینده‌ای که دارای غلظت بالایی هستند، بسیار مورد توجه هستند. ولی نباید به این منظور به‌جای مواد فعال سطحی از مواد غلظت دهنده استفاده کرد، این مواد قدرت پاک‌کنندگی به محصول نمی‌دهند.
  • توجه به استفاده از مواد ضد حساسیت و گلیسیرین در ساخت مایع ظرفشویی باعث می‌شود که پوست دست آسیب کمتری ببیند از این محصولات به عنوان مایع ظرف‌شویی ضد حساسیت و مایع ظرف‌شویی گلیسیرینه در بازار فروش نام برده می‌شود.
  • مواد موجود در آن ته‌نشین نشوند.
  • دارای ظاهری شفاف باشد و در طول زمان رنگ آن ثابت بماند.
  • از تری پلی فسفات در آن استفاده نشده باشد.
  • از موادی مانند متیلن فسفونات برای کنترل سختی آب در آن استفاده شده باشد.
  • رنگ‌ها و اسانس‌ها مجاز برای رایحه و بوی خوش آن استفاده شده باشد.
  • از نظر اقتصادی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌صرفه باشد.
  • در ساخت مایع ظرف‌شویی نباید از ترکیباتی مانند 1 و 4–دی اکسان، تریکلوزان و یا پارابن استفاده کرد چون این مواد باعث آسیب‌های پوستی و حتی تخریب ظروف می‌شوند.
  • از بین بردن بوی بد غذا ازجمله مواردی است که خانم‌ها به آن توجه دارند.

درصورتی‌که در فرمول مایع ظرف‌شویی به این نکات توجه شود محصول حاصل دارای کیفیت مناسب خواهد بود.

نکات مهم و کاربردی در انتخاب و خرید فرمول مایع ظرفشویی

برای تهیه فرمول مایع ظرفشویی گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست، ولی بهتر است برای تهیه فرمولاسیون این محصول از شرکت‌های خوش‌نام و باتجربه در این زمینه استفاده کنید. داشتن تحصیلات مرتبط با فرمولاسیون و مواد شیمیایی از دیگر نکات حائز اهمیت در انتخاب مجموعه برای همکاری با شماست.

داشتن فرمولاسیون اختصاصی با توجه به درخواست شما، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها است که باعث برتری رقابتی شما بین بازار فروش مواد شوینده خواهد شد.

برای دریافت فرمول مایع ظرفشویی با ما در ارتباط باشید.

تلفن همراه و واتساپ۰۹۳۵۸۳۸۸۲۷۴

تلفن پشتیبانی: ۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۷ – ۰۲۱۶۵۰۱۳۲۰۶

تولید مایع ظرفشویی در منزل، ساخت مایع ظرفشویی با صابون

برخی از افراد با استفاده از موادی مانند صابون رنده شده، اسید بوریک (بوراکس)، روغن اکالیپتوس و اسانس مایع ظرفشویی خانگی تولید می‌کنند. این مواد را می‌توان با فرمول مناسبی تهیه کرد که در شرایط مختلف نیز دارای خواص پاک‌کنندگی خوبی باشد.

در اینجا دستورالعملی برای ساخت مایع ظرف‌شویی در منزل می‌دهیم:

مواد مورد استفاده:

  • صابون کالیستا رنده شده
  • جوش شیرین
  • گلیسیرین
  • آب
  • اسانس طبیعی
  • برای مخلوط گردن این مواد باید دمای آب نزدیک به دمای جوش باشد. البته ترکیب این مواد ممکن است مخلوط ناهمگنی به شما بدهد.

سؤالات رایج درباره مایع ظرفشویی

  1. افزودن سرکه به مایع ظرفشویی: بعضی از خانم‌های خانه‌دار به‌منظور ضدعفونی بیشتر یا شستشوی بیشتر مواد شوینده از روی سطح ظروف از سرکه استفاده می‌کنند، باید تأکید کرد که این تصوری غلط است که در بین برخی افراد رایج شده است.
  2. استفاده از سرکه در مایع ظرفشویی (و موادی مانند سیتریک اسید) اگرچه شویندگی را زیاد می‌کند ولی باعث کاهش کیفیت آن می‌شود. از طرفی اضافه کردن این مواد باعث آسیب رساندن به پوست، خشکی و در مدت‌زمان طولانی منجر به اگزما می‌شود. همچنین موجب تخریب ظروف مسی و چدنی می‌شود؛ بنابراین تنها راه پاک کردن صحیح ظروف و مواد شوینده از روی سطح آن کف کنندگی زیاد مایع ظرف‌شویی و آبکشی کامل آن است که میزان کف کنندگی و آبکشی آن در مناطق متفاوت با توجه به ‌سختی‌های متنوع باهم فرق می‌کند.
  3. اضافه کردن وایتکس به مایع ظرف‌شویی: اضافه کردن وایتکس یا مایع سفیدکننده به دلیل دارا بودن کلر با مواد شوینده دارای هر نوع ماده شیمیایی خطرناک است. مایع ظرف‌شویی به‌تنهایی برای پاک کردن آلودگی‌ها از سطح ظروف کافی است و نیازی به افزودن وایتکس آن نیست. از طرفی وایتکس دارای pH بالایی است و بسیار بازی است، بنابراین برای پوست دست بسیار مضر و خطرناک است. همچنین واکنش یک ماده بازی با ترکیبات اسیدی که در فرمول مایع ظرفشویی به کار می‌رود بسیار خطرناک است چون واکنش سریع اسید و باز باعث آزاد شدن گاز کلر و درنتیجه آسیب رساندن و سمی شدن مجاری تنفسی می‌شود.
  4. استفاده از مایع ظرفشویی برای ماشین لباسشویی: استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی به‌جای مایع لباسشویی باعث تخریب اجزای سازنده ماشین لباسشویی می‌شود، در تهیه و فرمولاسیون قرص‌ها و ژل‌های ماشین ظرفشویی به این نکته توجه شده است که از ترکیبات ضد جرم و رسوب، بوگیر، براق‌کننده و حتی کنترل‌کننده کف استفاده شود که به این موضوع در فرمول مایع ظرف‌شویی به‌اندازه کافی توجه نمی‌شود؛ مثلاً مایع ظرف‌شویی کف زیادی تولید می‌کند به همین دلیل در ماشین لباسشویی به‌طور کامل آبکشی نمی‌شود.
  5. ساخت اسلایم با مایع ظرفشویی: بهترین روش ساخت اسلایم با مایع ظرفشویی استفاده از پلی وینیل استات، به عبارتی پلیمرهای سنتزی است همچنین برای بهبود آن می‌توان افزودنی‌های مجاز نیز افزود. ولی با این وجود استفاده از اسلایم باعث می‌شود مایع ظرفشویی مدت طولانی روی پوست دست بماند و باعث صدمه زدن به آن شود.

رسیدن به فرمولاسیون مایع ظرفشویی با کیفیت

بهترین فرمولاسیون مایع ظرفشویی

همان‌طور که گفته شد انتخاب فرمولاسیون مناسب برای ساخت مایع ظرفشویی با کیفیت و کاربردی بسیار مهم است و انتخاب نادرست آن موجب اتلاف سرمایه، وقت و انرژی می‌شود. در تولید مایع ظرف‌شویی باید به نکاتی مانند استفاده از نوع مواد اولیه، رنگ و اسانس، تنظیم pH، مواد از بین برنده لک و تنظیم‌کننده سختی آب و … توجه شود تا محصول با کیفیت و مرد رضایت مشتری را فراهم آورد؛ بنابراین باید از شرکت‌های دارای تجربه از بازار فروش و سلیقه مشتریان و همچنین آگاه به علم شیمی تهیه گردد.

فرمولاسیون مایع ظرفشویی اقتصادی

با تغییر دادن میزان ترکیب درصد مواد تشکیل‌دهنده مایع ظرف‌شویی که در فرمولاسیون در قسمت طرز تهیه گفته شد می‌توان به فرمولاسیون اقتصادی رسید.
با کاهش درصد هیدروکسید سدیم و DDBSA و افزودن درصد مواد جامد می‌توان به فرمول اقتصادی و به‌صرفه‌ای رسید.

نحوه مخلوط کردن مواد تشکیل‌دهنده مایع ظرف‌شویی

قبل از توضیح درباره مخلوط کردن مواد باید اشاره کرد که به‌صرفه‌ترین روش برای مخلوط کردن مواد این است که DDBSA در هنگام افزودن سدیم آلکیل بنزن سولفونات خنثی شود که برای این منظور می‌توان آب را به مخزن اضافه کرد و مخلوط کرد. توجه به این نکته مهم است که همزن و مخزنی که در آن مواد را مخلوط می‌کنید در برابر pHهای بالا مقاوم باشد.

در ابتدا محلول هیدروکسید سدیم 50 درصد را در مخزن بریزید و DDBSA را کم‌کم به آن اضافه کنید. باید سرعت مخلوط‌کن به‌گونه‌ای تنظیم شود که مواد را به‌خوبی حل کند و کف زیادی هم تولید نکند. توجه داشته باشید بعضی از مواد موجود در فرمولاسیون قوی و خورنده هستند بنابراین حتماً اطلاعات مربوط به ماده مورد نظر را مطالعه کرده و طبق دستورالعمل استفاده از آن عمل کنید. همچنین برخی از مواد موجود در فرمولاسیون نیاز به نحوه نگهداری خاصی دارند.

واکنش خنثی‌سازی اسید و باز که در این تولید این محصولات رایج است، گرمازا است بنابراین باید اقدامات لازم در مواجهه با این شرایط پیش‌بینی شود. هرچند می‌توان مواد اولیه‌ای را خریداری کرد که از قبل خنثی شده‌اند (برای مثال نمک‌های سدیم دودسیل بنزن سولفونیک اسید یا سدیم LAS (سدیم آلکیل بنزن سولفونات خطی)) ولی هزینه بالایی دارند.

افزایش پایداری کف در فرمولاسیون مایع ظرفشویی

با استفاده از دو ماده کوکامیدو پروپیل بتائین و لورامین اکسید می‌توان پایداری کف را در مایع ظرفشویی افزایش داد. در مورد این که کدام ماده بهتر است، باید گفت که بستگی به نوع سایر مواد اولیه و نوع سورفکتانت مورد استفاده دارد.

همچنین از پلیمرهای هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (اتر سلولزی) یا انواع دیگر از این اترها می‌توان به برای پایداری کف مایع ظرف‌شویی استفاده کرد البته نسبت به بتائین و اکسید‌های آمین پردازش آن‌ها طولانی‌تر است و مقدار کف کمتری ایجاد می‌کند.

از طرفی اگر مواد فعال اصلی هم تغییر کند می‌توان موادی با همان میزان کف و پایداری یکسان تولید کرد، برای مثال با استفاده از سدیم لوریل اتر سولفات و سدیم لوریل سولفات به جای سدیم آلکیل بنزن سولفونات خطی در مقدار کف و پایداری آن کاهشی دیده نمی‌شود.

افزایش کارایی فرمولاسیون مایع ظرفشویی در آب سرد

برای افزایش کارایی مایع ظرفشویی در آب سرد می‌توان از افزودنی آلکیل دی فنیل اکسید دی سولفونات (ADPODS) برای ساخت مایع ظرف‌شویی استفاده کرد. این ماده یک سورفکتانت آنیونی قوی و یک آب‌دوست عالی است که همچنین می‌تواند به‌عنوان سورفکتانت به ماده اصلی فعال سطحی موجود در مایع شوینده کمک کند.

غلیظ کردن مایع ظرفشویی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد مایع ظرفشویی موردبررسی قرار می‌گیرد غلظت مناسب مایع ظرفشویی هست. ترکیبات مورداستفاده به‌عنوان غلظت دهنده مایع ظرفشویی عموماً ترکیبات پایه الکی (پلی وینیل الکل)، کربوکسی متیل سلولز (CMC)، تگزاپون و یا کلرید سدیم می‌باشند.

موادی مانند سدیم لوریل اتر سولفات (تگزاپن) علاوه بر خاصیت سورفکتانتی دارای خاصیت غلظت دهنده مایع ظرفشویی نیز هستند ولی این ماده دارای قیمت بالایی است و ازنظر اقتصادی به‌صرفه نیست.

غلظت دهنده CMC می‌تواند به‌عنوان ماده‌ای ارزان‌تر پیشنهاد شود ولی این ماده شفاف نبوده و ترکیبی ناهمگن را ایجاد می‌کند. ولی غلظت دهنده‌های سنتزی با دوز مصرف پایین ویسکوزیته و غلظت مناسبی به محصول می‌دهد. این نوع مواد علاوه بر مواد شوینده برای سایر محصولات به‌عنوان بهبوددهنده رئولوژِی استفاده می‌شوند. البته افزودن CMC برخلاف تگزاپون بر قدرت شویندگی تأثیری ندارد. در ادامه به معرفی دو نوع غلظت دهنده که در مایع ظرفشویی کاربرد دارند، پرداخته می‌شود.

  • پلی وینیل الکل: در بعضی از فرمولاسیون‌ها از پلی وینیل الکل (PVA) به عنوان غلظت‌دهنده مایع ظرفشویی استفاده می‌شود. استفاده از این ماده گاهی ممکن است منجر به ته نشینی و تغییر پیداری فرمول در یک بازه زمانی طولانی‌مدت شود. به علاوه این ماده خود خاصیت دترجنت (شویندگی) را ندارد و ممکن است میزان کف‌کنندگی مایع ظرف‌شویی را کاهش دهد و منجر به تضعیف عملکرد پاک‌کنندگی آن شود. یکی دیگر از معایب این محصول به‌عنوان ویسکومر، تغییر بوی محصول و ایجاد بوی نامطبوع پس از مدتی نگهداری در انبار است.
  • CMC: استفاده از CMC به عنوان ویسکومر در فرمولاسیون مایع ظرفشویی در مراحل پایانی ساخت محصول متداول است. این ترکیب سلولزی علاوه بر نقش غلظت دهندگی، به‌عنوان هموژنایزر و عامل نگهدارنده رنگ عمل کرده و معایب کمتری نسبت به PVA دارد. در بعضی از موارد این غلظت دهنده غیرسنتزی سازگار با سایر اجزای شوینده شما نخواهد بود و ممکن است منجر به ناپایداری محصول در بلندمدت شود و خاصیت کف کنندگی دترجنت‌‌ها را کاهش دهد.

لکه بری فرش

از مشکلاتی که همیشه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم از بین بردن لکه‌های موجود بر روی لباس، مبل، فرش و … هست؛ اما دغدغه اصلی، انتخاب شوینده لکه بر و اینکه با چه روشی لکه‌ها را از بین ببریم به‌طوری‌که وسیله یا لباسمان نیز سالم بماند.

هرچند که مایع ظرفشویی برای سفیدکنندگی و لکه‌بری البسه ساخته نشده است. ولی مجموعه ترکیبات نام برده در فرمولاسیون مایع ظرفشویی باعث می‌­شود که این شوینده کاربردهای زیادی به جز شست وشوی ظروف داشته باشد و به دلیل وجود مواد شیمیایی با خاصیت لکه‌بری قوی و رنگ‌بری مناسب بدون استفاده از ترکیبات خطرناک مانند ترکیبات پربورات و هیپوکلریت سدیم گزینه مناسب برای از بین بردن انواع لکه‌ها باشد.

زمانی که یک لکه مانند چربی، جوهر، خون یا ادرار روی لباس، مبل و یا فرش در منزل ریخته می‌شود، تصور اولیه به سمت شوینده سفیدکننده یا در اصطلاح عامیانه وایتکس می‌رود؛ اما شوینده قوی و خطرناکی مانند وایتکس مشکلاتی دارد.

به‌طور مثال ویژگی رنگ بری قوی این شوینده باعث از بین بردن رنگ و حتی تار و پود پارچه لباس یا مبل، علاوه بر پاک کردن لکه ریخته شده می‌شود که از مشکلات اصلی در استفاده از این ترکیب هست. همین‌طور می‌توان گفت عامل لکه بر در این محصول هیپوکلریت سدیم در آب است که به دلیل وجود کلر در ساختار خود، می‌تواند آسیب‌های ریوی و پوستی ایجاد کند.

بنابراین می‌توان گفت، جایگزین مناسب برای از بین بردن لکه‌های چربی و انواع لکه‌های به‌جامانده روی فرش، لوازم یا پارچه مایع ظرفشویی هست.

همانطور که قبلاً نیز گفته شد از ریختن مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی خودداری نمایید.

فرمولاسیون مایع ظرفشویی گیاهی

علاقه به مواد طبیعی و به اصلاح اورگانیک هر روز در جوامع بشری بیشتر می‌شود. حوزه مواد شوینده نیز از این قاعده مستثنا نیست. از دیرباز خاکستر به‌عنوان تمیز کننده ظروف در بین نیاکان ما رواج داشته است. این ماده به علت خاصیت قلیایی که دارد می‌تواند چربی‌ها را از روی ظروف پاک کند. البته باید توجه داشت که هر فرمولاسیون مایع ظرفشویی گیاهی برای عرضه در بازار باید بتواند که مجوزهای لازم را از سازمان مربوطه کسب کند.

فرمولاسیون مایع ظرفشویی شفاف

برای ساخت مایع ظرفشویی از ترکیبات مختلفی مانند نمک‌ها و مواد آلی استفاده می‌شود، این دو ماده وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند موجب مات و کدر شدن محصول در دمای پایین می‌شوند، بنابراین برای ساخت مایع ظرفشویی شفاف از موادی استفاده می‌شود که میزان حلالیت این مواد در آن‌ها زیاد باشد و بنابراین مانع از کدر شدن محصول در دمای پایین شود؛ به عبارتی دمای کدورت یا دمای کرافت سورفکتانت‌های آنیونی را کاهش دهد. استفاده از این حلال‌ها باعث می‌شود مایع حتی تا دمای 4 درجه سانتی‌گراد هم شفاف باشد.

علت ته‌نشین شدن مایع ظرفشویی

تشکیل رسوب و ته‌نشینی در مواد شوینده به عوامل متعددی بستگی دارد؛ ولی دلیل اصلی وجود نمک-های اضافه در تولید محصول است که به‌ویژه در دمای پایین به دلیل کاهش حلالیت موجب رسوب و کدر شدن مایع می‌شود. برخی مواد مانند هیدروکسید سدیم برای خنثی کردن و بعضی مانند سدیم کلرید به عنوان غلظنت دهنده و سدیم هیدروژن کربنات برای افزایش قدرت پاک‌کنندگی به مایع اضافه می‌شوند.

عامل دوم استفاده از سورفکتانت ناسازگار است. برای مثال اگر در مجاورت سولفونیک اسید آنیونی از یک سورفکتانت آمفوتری مثل بتائین استفاده شود در دمای پایین موجب تشکیل رسوب در محصول می‌شود و یکی از رایج‌ترین دلایل ته‌نشینی مواد شوینده استفاده از پلی وینیل الکل (PVA) در ساخت مایع ظرفشویی است. این ماده به عنوان غلظت دهنده به مواد شوینده اضافه می‌شود و به‌ویژه در دمای پایین موجب ته‌نشینی در محصول می‌شود. این ماده همچنین قدرت شویندگی و کف کنندگی محصول را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

فرمالین و مایع ظرفشویی

یکی از موادی که برای جلوگیری از میکروبی شدن و فساد در فرمولاسیون مایع ظرفشویی به کار می‌رود فرمالین است. این ترکیب مایعی شفاف است که از مخلوط کردن آب، متانول و فرمیک آلدهید بدست می‌آید. باید توجه داشت که استفاده زیاد از این محصول در فرمولاسیون باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود. علاوه بر این، این ماده در دماهای پایین به‌صورت جامد درمی‌آید که اثر نامطلوبی در مایع ظرفشویی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از فرمولاسیون‌های مایع ظرفشویی بدون استفاده از فرمالین ارائه می‌شوند.

مشکلات تولید مواد شوینده

  • مهم‌ترین مشکل تولید مواد شوینده قیمت بالای مواد اولیه است، چون این مواد وارداتی بوده و هزینه بالایی را برای تولیدکننده به همراه دارند. درنتیجه باعث می‌شود قیمت تمام شده محصول بالا باشد و تولید کننده برای فروش آن با مشکل مواجه شود.
  • از دیگر چالش‌ها در این صنعت خط تولید پرهزینه مواد شوینده است که به دلیل گردش کند سود باعث می‌شود بازدهی بالایی نداشته باشد.
  • از طرفی بازار رقابت هم بسیار سخت و تنگاتنگ بوده و محصول جدید با برند تازه به‌سختی می‌تواند جایگاهی پیدا کند و نیاز به تبلیغات فراوان دارد که هزینه‌بر است.

برای دریافت فرمول مایع ظرف‌شویی با ما در ارتباط باشید.

تلفن همراه و واتساپ۰۹۳۵۸۳۸۸۲۷۴

تلفن پشتیبانی: ۰۲۱۶۵۰۱۳۱۹۷ – ۰۲۱۶۵۰۱۳۲۰۶

‫0/5 ‫(0 نظر)
‫0/5 ‫(0 نظر)
‫0/5 ‫(0 نظر)